Huurdersvereniging Waterlandplein

Buren gerucht

Te Koop,Gevraagd of Gratis aangeboden...

 

Hier kunt u alles kwijt,vragen of gratis aanbieden

De HVW behoud het recht om het aangeboden artikel te plaatsen of te verwijderen

Veerkracht

februari 2014

 

Ergernis is een dranger. Een deurdranger, om precies te zijn.

Stel u voor: de IJdoornlaan in Noord, een flatgebouw, nagelnieuw, net opgeleverd. Ik woon daar sinds kort, bijna een jaar, naar volle tevredenheid. Hoewel? Er zijn ergernissen.

Er is een deur van de lift naar de garage, op die deur zit een dranger. Je duwt de deur open, gaat de garage in en, zoals het hoort, de dranger duwt de deur keurig weer terug. Veerkracht, noemen we dat.

Maar niet heus. Er wonen in ons flatgebouw mensen. En sommige mensen maken de dranger stuk. Die duwen de deur te ver open, waardoor de dranger losschiet. Veerkracht weg, de deur blijft open staan. Dit geeft dan ergernis bij alle mensen die de deur níet te ver open duwen, zoals ik.

 

U weet hoe dat gaat, daar praat je dan over in de lift, er gaan meldingen naar de woningbouwvereniging Ymere ‘want daar betalen we tenslotte onze servicekosten voor, nietwaar?’ - en verder gebeurt er niets. Dat geeft dan nog meer ergernis, want nu moeten we niet alleen klagen over de bewoners die niet netjes met de spullen omgaan, maar ook nog over de woningbouwvereniging die niet op onze klachten reageert.

 

Op een dag besloot ik dat het genoeg was geweest. Ik had geen zin meer in klagen, ik ging er wat aan doen. Ik pakte een trap, een boor en schroeven. In een half uur had ik de deurdranger weer gerepareerd. Niet alleen was mijn ergernis weg, ik voelde me ook nog eens heel tevreden! Een half uur werk had me een goed gevoel gegeven, ik was zelfs trots op mijn werk.Twee weken lang ging ik met die trots door de deur, op weg naar mijn auto. Tot diezelfde bewoners (of anderen, de dader ligt altijd op het kerkhof, zoals u weet) de deur weer door de dranger hadden geduwd. Ik pakte mijn trapje, mijn boor en schroeven en monteerde de zaak opnieuw, maar nu met zwaardere schroeven. We zullen eens zien wie hier aan het langste eind trekt!

Dat was ik, maar liefst drie weken lang - toen lag de dranger er weer uit, met nog meer geweld erdoor gedrukt. Nu werd het menens. Ik bedacht een oplossing die hufterproof was, zaagde een stukje metaal op maat, monteerde dat over de dranger op een manier, dat die nooit meer los kon schieten. De tevredenheid sloeg weer toe, met volle kracht. En als ze het ooit weer voor elkaar krijgen dit te mollen - wat ik niet geloof - dan repareer ik hem weer, maar dan nog beter!

 

Nu merk ik twee dingen, als ik dit aan medebewoners vertel. De eerste is verwondering, dat ik dat zelf doe. Dat is toch de taak van de woningbouw?, vragen ze me dan. Ja, maar die doet het niet, zeg ik, dus liever dan me te ergeren, repareer ik het zelf. De meesten begrijpen dat niet. We hebben recht op service, dus die zullen we krijgen, zo’n soort gevoel.

De tweede reactie is er een van angst: mag dat wel? Geen idee, ik heb het me ook niet afgevraagd. Mijn motto met organisaties is altijd geweest: je kunt beter om vergiffenis dan om toestemming vragen. Dat maakt het leven gemakkelijker, spannender en je krijgt ook nog eens veel meer voor elkaar.

 

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Eigenlijk gaat het erom of je je eigenaar voelt van je omgeving. Iedereen met een eigen huis zal niet lang aarzelen en iets doen aan een kapotte deurdranger. Maar zodra een ander officieel ‘verantwoordelijk’ is, lijkt dat eigenaarschap van je eigen omgeving te verdwijnen; dan klaag je liever dan er iets aan te doen. Wat een onzin eigenlijk, het is toch je eigen leven, je eigen woonomgeving, je eigen humeur dat je laat verpesten?

Laten we solidair zijn met de deurdrangers - betoon veerkracht!

 

 J. van Dijk,  IJdoornlaan 251-T2

Heeft u iets te melden en wilt dit op deze pagina plaatsen, stuur een e-mail naar.

 m.roele-aertsen@hvwaterlandplein.nl 

 

 

Oud ontmoet Nieuw

 

 

 

 

GROFVUIL OPHAAL DAGEN - 2014

Waterlandplein iedere 4e dinsdag van de maand

 

23 december

27 januari 2015

 

Ga slim om met uw afval!

 

Hoe vraag ik een huisvuilpas aan het stadsdeel Noord?

www.noord.amsterdam.nl

 

Stadsdeel Amsterdam-Noord

Buikslotermeerplein 2000

1025XL Amsterdam

Telefoon: 14020 (dit telefoon nummer kunt u ook gebruiken om een melding van grofvuil overlast door te geven).

 

Een paar handige tips

Wilt u het grofvuil op een andere dag kwijt?

Breng het naar het  *Afvalpunt op de Papaverweg 33 (ingang Struisgrasstraat).

Telefoon: 020-6370712

Het afvalpunt is zes dagen per week open:

maandag t/m zaterdag van 08.00 -17.00 uur.Voor afwijkende openingstijden met feestdagen, zie

* Afval Amsterdam 

U kunt het grofvuil daar GRATIS inleveren. Is uw auto te klein, leen dan GRATIS een aanhangwagen via het Afvalpunt.(borg €250,-)

(www.noord.amsterdam.nl)

 

Handhaving/milieupolitie

Telefoon: 020 6355513

Kringloop bedrijf 'De Lokatie'

haalt gratis uw spullen op, die nog bruikbaar zijn maar die u niet meer nodig heeft.

Telefoon 020 4631115

e-mail: info@delokatie.org

 

Apps - Buiten Beter 

 

 

De buurt schoon,dat doe je niet alleen.

Buurtbewoners samen en verschillende instanties.